Mellanstadieåldern

Jag kom att tänka på ord och meningar man sa i de yngre åren.

Taskmört, Lyllos diiiig, "ska vi va på rasten?" "ska vi sittaaa?"

Det var verkligen ett ha-begär av kompisar. Antingen var det att alla lekte tillsammans, rutschbanan, hopprep, fotboll eller "ägget" som vi kallade det (om jag minns rätt!?!)  Men om inte, så fanns det inte på kartan att man skulle "va" mer än 2 st på rasten. Gå omkring runt skolgården och bara prata. Det dumma är, att jag inte minns samtalsämnena. Vad gick man runt och pratade om 3an - 6an?

Besvikelsen var stor om man någon gång inte hann först till någon av dem man ville "va" med på rasten...
Jisses, vilken period det var.

Hur var er mellanstadieålder? Speciella ord, uttryck, som nu känns oerhört löjliga. Umgängestekniker.

Kommentarer
Postat av: karin

Jamen, ska vi säga tisdag eller Onsdag? :)



Och jag hatade den där tiden minns jag, vi var ett kompisagäng på sisådär fem stycken som alltid tjaffsade och försökte va med den populäraste i vår grupp. Ingen var nog så bra kompisar med varandra alls :P Haha, tragiskt!

2008-09-25 @ 10:26:18
URL: http://kaboff.blogg.se/
Postat av: Anonym

oh jag känner igen det du skrev. och mycket annat. en sak som jag kommer ihåg speciellt var just det bästisar. många bytte bästisar som om det var något man kunde byta. ganska konstigt. men, det tillhör kanske åldern. jag saknar mellanstadiet lite. för livet var ganska fint då :)

2008-09-25 @ 16:38:20
URL: http://tvillingsjal.blogg.se/
Postat av: karin

Ja, lite saknar man nog det! Man har ju absolut inte samma tankebanor som nu inte :P Men jag måste hålla med, jag tror jag gillar nuet rätt bra ändå :P



Hoppas det gick bra på jobbet!

2008-09-25 @ 20:04:16
URL: http://kaboff.blogg.se/
Postat av: Borro

Svar om innekatter:

Dagar!??! Katten klarar sig 24 timmar ungefär, nån timme över går väl givetvis bra men dagar - det är verkligen att ta i, även om man har mat för en vecka framme. :) Men över natten är inga problem, det brukar jag lämna Borro rätt ofta. Men det händer inte alltför ofta att jag lämnar honom i mer än 12 timmar själv, faktiskt.



Jag tror att i början är det extra viktigt att komma hem hela tiden efter jobbet så att den ser att du kommer tillbaka. Lämnar man katten i flera dagar, eller mer än 24 timmar hela tiden tror jag att den lätt kan börja tro att den har blivit övergiven. Tänk dig själv. Katten är van att du kommer hem, och tiden går och går. Inte kul. :( Katten sover inte hela tiden, och vill inte vara ensam heller även om den inte är ett flockdjur. Du är dens mamma!



Så, 24 timmar är svaret där. :P



Och annars så.. se till att alltid ha toadörren öppen! Och toalocket stängt. Jag har en stol bredvid dörren så den absolut inte kan stängas. Borro är inte jättehaj på hur man krafsar upp dörren nämligen, men det är olika från katt till katt. Jag tar inga risker bara :P



Sen om du ska ge den "riktig" mat från djuraffären så börjar du väl med nån typ av "babymat", se då till att när du ska byta till "kattungemat" att det sker succesivt. Blanda ihop maten, lite i taget, tills det slutligen bara är den nya. (Om det är sån mat du ska ge, vissa ger vuxenmat direkt. Och det beror helt på hur man själv vill göra och vad katten fått för mat innan)



Jaa.. vad har du mer för funderingar? :)

2008-09-25 @ 22:04:41
URL: http://detweiler.blogg.se/

Skriv dina ord här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0