Augustibuller #3

Augustibuller. Över. Förbi. Slut. Helt enkelt.
Tråkigt? Jobbigt? Förjävligt? (Att det är över...)
Nej, faktiskt ganska skönt.
Jag är inte en extrem festivalmänniska faktiskt. Jag tycker det är RIKTIGT kul att se massa spelningar.
Men resten? En extremt skräpig och äcklig camping, full med extremt dreggiga och fulla punkare. Folk som pissar överallt - på alla möjliga OCH omöjliga ställen. Och nej, jag är inte en av de som är byggda för att supa flera dagar i rad. Inte en av de som botar baksmällan genom att öppna en öl.
Jag är nog en sån människa som bara vill se banden.
Tack och lov fanns det ju i alla fall en funktionärscamping.
Lite högre kvalitet. Lite renare. Lite mindre dreggigt. Lite bättre. Helt enkelt.
Där fanns jag. I mitt lilla tält som var knappt en halvmeter högt, och dessutom såg ut som att det skulle falla ihop när som helst.

Torsdagen skrev jag lite onyktert om, så den vet ni det nödvändiga om.

Fredag; Kom in till Linde vid 11 ungefär. Ringde Alexandra (Puhakka) och bad henne hjälpa mig sätta upp tältet. Det gick bra..
Vid 12 drog vi oss mot festivalområdet. Till Bermudascenen där Liptones skulle spela. Pga segheten från dagen innan blev det inte mycket dans. Men, en stund i alla fall, sen satte jag mig i gräset och bara njöt.
Efter Liptones spelade Eskalator på Atlantisscenen. Eskalator var snäppet skönare än Liptones. Det var mer eget och störtskönt. Dansade inte mycket där heller, det var mer - lyssna på texterna!
När Eskalator hade spelat drog vi oss tillbaka till Bermuda, skulle se om Dr Ring Ring var något spännande. (Jag menar - man måste ju dra in allt som är SKA.) Men, det var inget vidare, inte så eget, inte så bra.
Vi drog ut från festivalområdet, jag käkade lite i funktionärstältet. Pastasallad, kanongott. Sen gick vi upp på stan och mötte Sanna som skulle äta på Lindepizza. Hon fick kalla pommes. Vi mötte någon kompis till henne, och Sanna och hon sydde fast ett avklippt band på hennes arm. Spännande... Det gick, såg inte allt för fagert ut. Men hon kom in.
Jag drog upp på stan och träffade Niclas och Fredrik - och två vänner till dem. Vi gick upp till Fredrik, där de skulle starta alkoholintagningen, och jag bara satt och..umgicks. Det var trevligt. Jag och Niclas drog ner lite tidigare än de andra, för vi ville se band. Så då blev det Set your goals - som inte alls var jag egentligen, ganska hårt. Sen blev det även NY Ska Jazz ensemble - som var rätt trist, tyvärr. Sen träffade jag på Lowe, Martin, Jocke, Jerker, Josef och Adde nånstans. Hängde i deras camp och på festivalområdet. Såg typ Her bright skies, Municipial waste, The Briggs och lite av Nine. Det enda bra av dem, var The Briggs. Nåt Flogging Molly liknande. Störtskönt!
Sen mådde inte alla så bra, och jag gick till mitt sista arbetspass. Iklädd tre tröjor + t-shirt, och vinterjacka. Klockan var 02.00, och jag skulle jobba till 07.00, så det behövdes. Vad ska jag säga om det passet? Jag använde en walkie-talkie för första gången ever. "Vakter till stora entrén, KOM." Det var nåt bråk på g. Det var två idioter som försökte komma in, de försökte med allt. Och var där till och från mellan typ 04 - 07. Sjukt irriterande och jävliga. Smått olustiga efter ett tag. Det kom även två allt för fulla barn. (Jag kallar dem barn. för de kan fan inte ha varit gamla) - Riktigt irriterande, kallade sig praktikanter och skrek BAND - för att sedan dra i förbipasserandes band. Det var fler än jag som störde sig på dem... Började frysa efter ett tag...Jag och en annan funktionär vid namn Jenny gick till sjukhustältet och lånade varsin filt. Värmde inte så mycket... När passet var slut, väntde vi på att bli avprickade, men ingen kom. Så 07.15 så smet vi iväg. Och jag försökte mig på att sova. Sammanlagt blev det typ 3½ timmes sömn. Vaknade 11.22 av att det var kvävande värme och jag hade fortfarande tre tröjor på mig. (dock hade jag struntat i att dra ut sovsäcken..)
(Någon gång under lördagen satt jag dessutom i Sofies camp, och jag träffade Agnes och Hanna. Och stötte på Tilla och Signe...kanonsweet <3 )

Lördag; Vaknade som sagt, försökte planera klädval. Tror jag var i tältet och böt 3 ggr innan jag var nöjd. (och jag var ute emellan...) Tillslut fick det bli shorts, bikiniöverdel och ett linne. Det var ju så sjukt varmt!
Placerade mig i gräset vid Bermuda och solade och kollade på Last days of April. Oerhört skön musik, och jag bara mådde bra! Sen kom Sophie och satte sig, och i väntan på Aerial så hörde vi Varnagel. Oerhört dålig musik. Blev ännu mer skeptisk till den när jag hörde en mening som stod ut väldigt mycket och hördes väldigt väl - mitt i en låttext någonstans. "Du är den perfekta bajskorven". Okej? Givande text? shit...
Sen började Aerial spela. Det var väl halvokej. Det var typ samma stuk som Khoma. Men Khoma är grymt bra, och Aerial var helt klart en mycket sämre version. Sen såg vi Franky Lee - som inte var så eget. Sista låten var bra. Satt med Sötfia där :) Hennes daimstrut var utan strut. Det hade jag ganska roligt åt... Sen blev det dags för Them Jacks, som jag fick veta att Jeremia var med i. Och de var bra. Riktigt sköna faktiskt!
SEN, äntligen... Begav jag mig upp mot stationen och mötte Dino! Vi gick och köpte biljett till honom. Stötte på Annelie en sväng. Sen gick vi och köpte MAT. Stripstallrick för mig - as usual. Och jag äter fan .. lite. Efter ätandet gick vi in på festivalområdet och satte oss i gräset. Lyssnade ofrivilligt på dålig punk. Total Egon och Imperial Leather. I väntan på USCB allstars. Hela festivalens number one för mig. Stod längst fram. Lyssnade på underbar baktakt. Var lite för trött och lite för blyg inför Dino för att dansa loss totalt. Men ack så bra det var ändå. Men tills nästa gång jag ska se dem, så ska jag plugga texter som tusan. För de andra som var där verkade kunna alla låtar, och verkade ha sett dme 1000 ggr, almost. Jag såg dem för första gången, och kunde bara tre av låtarna de spelade. - pinsamt.
Sen checkade vi All that remains en snabbis, men det var visst inte så bra, så vi drog. Checkade campingen lite. Tog en lindepromenix, så att Dino fick se vad staden hade att erbjuda. Strandpromenaden och kyrkbryggan, tex. Han tog vackra kort på mina fötter, och redigerade i mobilen. Tufft ;) Sen drog vi vidare, handlade lite mat, och satte oss vid badhuset och bara samtalade. Sen promenerade vi lite till, bort mot hemköp där Dino inhandlade alldeles för mörk choklad ;p och sen tillbaka, satte oss i gräset och samtalade igen.
Sen beslutade jag mig för att trots allt sova hemma i natt, så att jag kunde sova ut och sådär. Så vi drog och packade ihop mitt tält och så. Sen satte vi oss på liggunderlaget vid badhuset, satt och samtalade igen och väntade på att våra päron skulle komma.
Fick lite välbehövlig massage och sådär...
Någonting låg i luften, kändes det som!


Kort sammanfattning av Augustibuller.
Lortigt, punkigt, okej väder, mycket självständighet för min del (men jag kan vara stolt och säga att jag klarade det bättre än jag trodde - det var bara väldigt jobbigt ena kvällen. När jag inte kände mig hemma med Dem, och när jag inte Fick vara med Dem... men sen gick det bra..) , en hel del underbar musik. Och slutligen; en hel del glädje när Dino äntligen kom! :)


Band som sågs/skulle ha setts. (fet text betyder GRYMT, kursiv text betyder: band jag såg utan planering, överstruken text betyder att bandet var inringat i programmet - men inte riktigt blev av... de med vanlig text - bara var!)

Derrick Morgan, The Liptones, Eskalator, Dr Ring Ring, Samiam, Tic Tox, Set your goals, NY Ska Jazz ensemble, The casualties(?), Kvoteringen, Municipial waste, Her bright skies, The Briggs, Nine, Last days of April, Varnagel, Aerial, Franky Lee, Them Jacks, Total Egon, Imperial Leather, USCB allstars, All that remains, Svenska akademien (glömde bort helt :s ), Burst.
Thats it. Tycker ändå det blev ganska många! Right? :D


Bye.
Och förmodligen är det INGEN som orkat läsa hela, menmen... :)
USCB allstarsimage5


image4 Dino

Kommentarer
Postat av: Elina

Jävla långt skrivet men det va nog behövligt :P

2007-08-05 @ 15:59:04
Postat av: Mulle

Va tråkigt att du fick vara ensam så mycket och att charlotte inte kom :( men jag satt ju vid mitt tält nästan hela tiden!

2007-08-05 @ 19:06:57
URL: http://www.sannorlunda.com
Postat av: Petra

Whut!!? Hur kunde du tycka att NY Ska jazz ensemble var trist! Dom var ju lätt bland det bästa på hela festivalen tillsammans med Svenska akademien! Sådan energi och grymma musiker liksom.
Nädu nu får du tänka om :P

2007-08-05 @ 21:13:43
URL: http://vivelalovelylocks.blogspot.com

Skriv dina ord här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0