Gatubarn, jobbmässa & spontanitet

En insamling till gatubarn i Brasilien.
Det var en människa som ringde mig nyss, som tydligen var med i någon organisation som samlar in pengar till de där barnen. Pladdrade på i en hejdundrande fart. Är det så jag låter? Undrar jag då. Iallfall så försökte hon få mig att lägga en summa, en gång. Det är Jättebra, att det samlas in pengar till gatubarn i brasilien. Men jag har inte råd. Jag vet - det låter värdelöst när man säger att man inte har råd, när man ser till deras situation. Men förhållandena är annorlunda här. Man kan inte alltid tänka att allt är så himla mycket bättre här. Det ÄR bättre här. Men i och med att det är bättre här så kostar allt. & utan den där hundralappen kanske man inte klarar av att ta sig till jobbet eftersom busskortet kostar närmare tusenlappen. Man kanske inte har råd med mat i slutet av månaden - för att hyran är så hög, och el tillkommer. Man kanske inte kan betala det där tandläkarbesöket.   - Just för att Sverige är "så bra", och därmed alla höga kostnader och prioriteringar.
       Jag skulle med glädje skänka en hundralapp eller så till någon sån där organisation. Men inte när de ringer hem till mig med ett okänt organisationsnamn som jag Aldrig hört förut. Inte när de ringer och ber om det. Utan då lägger jag hellre ner i en Röda Korset - grej på stan, någon gång då och då. När jag känner att min ekonomi behärskar en hundralapp mindre.

       Jag var på jobbmässan i Örebro idag. Ganska värdelöst. Kanske. Var så ruggigt mycket folk, så det som var meningen med hela grejen - att PRATA med arbetsgivarna som stod i montrarna - gick helt förlorad. Man kom inte fram. Vid vissa montrar kunde man lyckas noppra lite papper - om man hade tur. Men på vissa ställen gick knappt det.
       Men jag gjorde i alla fall en intresseanmälan till Aditro, så de sa att de skulle höra av sig i nästa vecka. Undrar om de gör det, haha. Det lär väl ha varit fruktansvärt många som gjorde intresseanmälningar...
       Träffade i alla fall Malin & hennes Peter, det var dem jag traskade omkring med där inne. Och Malin fick en försenad inflyttningspresent, ingenting märkvärdigt :)
       När jag drog därifrån var jag lite spontan. Skickade ett sms till Alex som jag aldrig träffat förut - frågade om han var på stan och kände för en fika. Vilken fullträff det blev. Han var på stan. Och han kände för en fika. Drog till Farbror Melkers och tog en varm choklad. Satt och hängde, snackade en del. Han var inte så farlig :)  Mycket trevligt!  Han tyckte jag skulle börja sjunga i ett reggeaband, haha - spännande :P 
       När han hade klivit på bussen traskade jag bort till arbetsförmedlingen och hittade Anna. Hon skrev in sig där, och när hon gjort det traskade vi in på diverse bokhandlar, och jag köpte en anteckningsbok som ska bo i min väska. Tillsammans med en penna. I den ska jag skriva upp småsaker som jag plötsligt kommer att tänka på. Saker som någon gång, kan passa in i någon novell / dikt / bok. Något!  Bra beslut av mig, tycker jag.
       Och jag borde också skriva in mig på arbetsförmedlingen, bara för att finnas där liksom. Usch!

Kommentarer

Skriv dina ord här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0