Jag tycker om hösten

Jag sitter under en filt och tittar ut.
Tittar på regnet som öser ner, himlen har öppnat sig idag och släppt ut all sin tyngd.
Jag tittar på träden som börjat tappa sin gröna klädsel.
En hel del av det gröna är kvar, men man kan hur tydligt som helst se alla gula löv.
Och alla bruna. Det är de bruna som gör mig deprimerad.
De bruna löven är verkligen döda löv.
Snart kommer den tiden då alla löv ligger på marken.
Som en brun matta med några få gula inslag.

Jag tycker om hösten, det är inte det.
Jag tycker om hösten när löven har ramlat ner på marken,
och är som en heltäckande och färgsprakande matta.
När löven som fallit har en majoritet som är färgglad.
Olika nyanser av rött. Och olika nyanser av gult.
Jag tycker om hösten när den färgsprakande mattan på marken
består av torra löv som virvlar i luften när man går.
Jag tycker om hösten när solen skiner och luften är frisk.
När man lindar en sjal runt halsen och borrar in näsan i den
(eller snusar med näsan i någons nacke).
Jag tycker om hösten när de svenska äpplena börjar säljas i affärerna
och man tar en tugga av något syrligt och friskt,
istället för något som fraktats över hav och berg och land.
Jag tycker om hösten när vindarna viner och regnet slår i backen,
och man bara sitter i soffan, ihopkurad under en filt och kollar på en bra film.
Jag tycker om hösten när vindarna viner och regnet slår i backen,
och man sitter i sängen, ihopkurad under täcket och lyssnar på musik,
och kollar på det fladdrande skenen från ett tiotal levande ljus.
Jag tycker om hösten, när man sätter på sig mössan för första gången.

Jag tycker om hösten!
Men inte idag.

Idag är hösten fel.
Den består inte av någonting bra.
Löven på träden är bleka.
Det bleka gräset täcks inte av en färgsprakande matta.
Det regnar - men det blåser inte. (Det är kombinationen jag gillar.)
Nej. det bara funkar inte. Det är kallt, regnigt och trist. Var är solen och den friska men varma luften?
Dagar som dessa sjunger Winnerbäck i mina öron. Ljuva toner. Vackra & tänkvärda texter. & förhoppningar, om något.

Kommentarer

Skriv dina ord här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0