Gällande Engla och nyheter

Jag måste få bättre koll på vad som händer runt om i världen verkar det som. Känner mig oerhört träffad när jag läser att människor tror att det är många som inte vet alls vad som händer runt omkring oss i Sverige, i världen. Jag har dålig koll, that's me! Dock är det medvetet av mig till viss del - för jag har tidigare när jag varit mycket mer insatt i det som varit aktuellt och tragiskt, blivit så ledsen av att höra alla hemskheter. Så detta är något jag valt, stänga omvärldens hemskheter ute. Så länge JAG inte kan göra något åt det, varför ska jag bli extremt insatt i det och känna mig som en dålig människa för att jag inte kan göra något.
När jag finner någon nyhet intressant, då ger jag mig in i den - tar den till mig. Ett exempel på det är tsunamin, där så oerhört många människor drabbades. Och det var verkligen en hemsk händelse, som förutom att den tog många människoliv, även visade oss att världen inte mår bra!

Jag tar till mig det jag finner intressant helt enkelt.

Och gällande Engla. Varför fick hon all uppståndelse som hon fick? Fyra barn förutom Engla har blivit mördade på väldigt kort tid. Men de har inte blivit uppmärksammade på så hög nivå som Engla har blivit. Så varför just Engla, varför all denna uppmärksamhet till henne? "Låt oss tända ett ljus för Engla i våra fönster ikväll!" Varför inte istället hedra alla de barnen som blivit mördade?

Mord sker runt om i världen varje dag. Vad är det som gör att ett mord blir mer uppmärksammat än ett annat? Vad är det som gör att en kidnappning blir mer uppmärksammad än en annan? Vad är det som gör en person mer uppmärksammad än någon annan?


Kanske blir folk bittra på mig nu, för att jag inte fäller tårar för Engla. Det är inte det att jag inte tycker det som hände var hemskt. Det är bara det att jag tycker man kan uppmärksamma andra mord på barn lika mycket som man uppmärksammade Engla. (Mord överhuvudtaget...)

Har jag fel? Jag vill väldigt gärna att ni vädrar era åsikter här! Om mitt inlägg, och om hela Engla-och-de-övriga-morden - grejen i allmänhet!


Och när det gäller fängelse and stuff, så tycker jag att livstid kan inta sin rätta betydelse.



(En KitKat är provsmakad, för att se om det smakade som jag mindes...
Det gjorde det!)

Kommentarer
Postat av: Elin [ n e v n a r i e n ]

haha sparat på sånna här bonuschekar, så jag hade fyra stycken à 25:-, plus att jag fått ett erbjudande där vi fick kaffe och en påse frysta bullar gratis :)

2008-04-16 @ 16:53:18
URL: http://nevnarien.se/
Postat av: Elin [ n e v n a r i e n ]

haha ja, jag jublade XD Har nämligen bara 30 spänn kvar på matkontot att leva på i 9 dagar... kommer bli hårt :P

2008-04-16 @ 16:59:27
URL: http://nevnarien.se/
Postat av: Elin svarar

Åh ja, han är världens sötaste!

Miniserien handlar om en familj som mister sitt barn när hon är kanske 3 år, tror att hon drunknat men hon har blivit kidnappad och efter typ 12 år igen så ser mamman barnet på stan och så upptäcks det tillslut att det är DET barnet. Nu är det fortsättningen på vad som händer efter "återföreningen" liksom =) klockan 9 ikväll på 4:an, heter "Torn" och är en brittisk miniserie i tre delar tror jag ;)

2008-04-16 @ 17:27:47
URL: http://detweiler.blogg.se
Postat av: karin

Haha, ja vi är förberedda på skiten för de vilda disskusionerna är inte lång borta ;).

Jag hoppas att så många blir nöjda som möjligt i alla fall, tur att ni kände er nöjda?:)

2008-04-16 @ 17:45:37
Postat av: Maria

Heeej, hur är allt idag? Häärlig sol här! :)

2008-04-16 @ 17:52:17
Postat av: Maria

va jag som skrev mariapettersson.blogg.se

2008-04-16 @ 17:53:07
Postat av: Johanna

Svar till Karin: Vem är du? Jag saknar din bloggadress?!

2008-04-16 @ 18:05:46
URL: http://alwaysinmymind.blogg.se
Postat av: Maria

Jo jag har aloe-vera till typ allt, hehe :)

mariapettersson.blogg.se

2008-04-16 @ 18:22:38
Postat av: Natta

hoppas du klarade av disken :D bor du ensam? :)

2008-04-16 @ 19:53:42
URL: http://naaatha.blogg.se
Postat av: rebecca

jag håller med dig, jättemycket. jag blir alltid irreterad när mord osv blir väldigt uppmärksammat, dels för att de anhöriga kanske inte vill se det på varje löpsedel och dels för att alla mord borde bli lika uppmärksammade. många glöms helt bort. det är bara de som blir stora i media som folk sörjer, känner jag lite. och jag är ingen hemsk och ond människa, jag tycker att det här med Engla är sämst i världen och jag mår så himla dåligt av att tänka på det. men vi får inte glömma andra som dör, hela tiden. och allt som händer.

2008-04-16 @ 20:12:55
URL: http://lonnlov.blogg.se
Postat av: Elina

det var precis det jag sa, och jag fick faktiskt en del människor att tända sina ljus för alla barn som dör var dag - inte bara de fyra.

2008-04-16 @ 20:22:30
URL: http://trefoil.blogg.se
Postat av: Elina

SVAR: absolut! men det är nog något vi aldrig kommer att undkomma, tyvärr. det enda vi kan göra är att lyfta fram vår subjektiva sanning i bloggarna!

2008-04-16 @ 20:48:55
URL: http://trefoil.blogg.se
Postat av: anna

jag jobbade två veckor på dagis i pålsboda, inte många dagar inte, men dock bra veckor!

ja jag har inte så många planer än, har mitt tidningsjobb iallafall, sen har jag sökt massor men inte fått något än, men jag får väl fortsätta hoppas!

har du några planer?

2008-04-16 @ 21:14:12
URL: http://prillig.blogg.se
Postat av: karin

Ah, jag tyckte väl hon var med lite mer än alla andra, haha! Hoppas det kan bli jämn fördelning, men jag är tveksam! ;)

Haha, jasså?! Häftisch! Vad heter din syster? :D

Temat i år är "sagor och fantasi" tror jag :P Och har bestämt mig att prata om bilder i vardagen. Hur bilder kan påverka oss på så många olika sätt! :D

2008-04-16 @ 21:17:16
URL: http://kaboff.blogg.se
Postat av: Natta

tack så jättemycket :D

nej jag förstår dig. hatar allt med städning. det var hemskt att bo hemifrån haha. jaha okej :D hur länge har ni varit tillsammans?

2008-04-16 @ 22:18:43
URL: http://naaatha.blogg.se
Postat av: dookie

svar: jag jobbar som personlig assistent (: och angående det här inlägget så kan jag bara säga att jag håller med till 100 %. blev irriterad när folk på msn uppmanade mig att "sätt en ros framför ditt namn för att heda engla". liksom, jaHA?! alla andra som dör, blir mördade och utsätts för skit då?! jag tänder ljus flera gånger i veckan, och tänker då alltid på folk som far illa, släktningar jag förlorat, offer för naturkatastrofer osv. visst är det fint med en liten ros på msn och ett ljus i fönstret för englas skull, men ja... nä

2008-04-16 @ 22:34:18
URL: http://dookie.blogg.se
Postat av: Elina

SVAR; haha, we wish!? :-)

2008-04-16 @ 22:34:46
URL: http://trefoil.blogg.se
Postat av: Jonas

Du där är jag på helt samma plan. Man vill ju såklart hålla sig a jour med världen, men när världen suger så vill man helst hålla den på avstånd. Och hela englahysterin har jag valt att stå utanför. Jag blir så sjukt illa berörd av allting så jag väljer att inte läsa en enda artikel... Man behöver ju inte anstränga sig för att börja må dåligt!

2008-04-16 @ 22:48:48
URL: http://w2best.blogg.se
Postat av: Natta

åh vad gulligt :D

tack så jättemycket :D har faktiskt aldrig varit i Örebro så vet inte hur det är ;P god natt!

2008-04-17 @ 00:21:46
URL: http://naaatha.blogg.se
Postat av: Rosita

Anledningen till att Engla uppmärksammats i media är inte direkt svårt att förstå...
I sökandet efter henne fanns ledtrådar i form utav de fotografier som en man tagit utav henne.
Det är lättare att söka efter någon där misstänkta bilar syns på foton, än t.ex. i Arboga-fallen där någon mördat två barn och skadat mamman i deras egna hem och man endast har vaga ledtrådar att gå efter.

Sen finns det något som kallas sensationsnyheter.
I och med att så få barn per år råkar såhär illa ut i sverige så är det intressantare att skriva om barn nr 4 än nr 1. (Just eftersom siffran de senaste åren inte varit högre än fem, vad jag läste i en statistik)
Inte för att det är någon skillnad på mord och mord, utan för att tidningarna tjänar pengar på att sälja lösnummer där löpsedeln lockar till att läsa.
Vad berör dig mer?
"Tioårig flicka försvunnen, familjen förtvivlad"
eller
"Nu är våren här! Se väderprognosen för en vecka framåt"

Hur gärna man än vill veta hur vädret ska bli, så berör mord, dödsfall, olyckor och liknande mycket mer. Man kan inte låta bli att stirra på olycksplatsen, trots att man borde titta bort.

Och någon kommenterade också om att familjer som berörs kanske vill bli lämnade ifred,
men oftast så är det faktiskt familjemedlemmarna själva som söker sig till media.
Dels för att de vill få hjälp i sökandet och dels för att de vill bearbeta sorg.
Sen hur Aftonbladet, Expressen eller andra tidningar väljer att vinkla 'nyheterna' är ju en annan femma...

Speciellt när det handlar om sökandet utav barn är det smart att gå ut i media, hur ska vi annars veta att Engla är borta? Att Madeleine blivit bortförd? och Isabella? Och att Bobby misshandlats till döds av sin mamma. I vissa utav fallen handlar det ju om att man måste få allmänhetens hjälp.

Ja.
Men jag förstår vad du menar med att det blir så mycket kring en person, men så är det mediavärlden och vi människor funkar.
Vi vill veta mer. Spekulera. Se bilderna på "42-åringen" när han firar jul med familjen så att vi kan förfäras över hur en "vanlig" man kan begå sådana hemska brott.

Ja.
Det var väl vad jag hade att säga om detta :D
Puss!

2008-04-17 @ 16:48:51
URL: http://skarocksteady.blogg.se

Skriv dina ord här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0