Champagnefyllestirra

Första lektionen var faktiskt bra, det var kul. Klasskamraterna var inte längre monster utan många av dem såg normala ut idag. Antar att det igår var nervositeten som satte spår i att måla upp alla som groteska varelser istället för de människor de faktiskt är. Läraren kom in i salen och verkade först vara rätt torr men efter en kort stund bjöd han oss på ett lärande som lockade fram skratt och som samtidigt var väldigt lärorikt. Han berättade om Hyponymi, med förklaringen att X är en typ av / ett slags Y, där det överordnade ordet kallas hyperonym och det underordnade kallas hyponym.
                         Fruktan       -       Känsla
Av de två orden är det ju Känsla som är det överordnade, för fruktan är en av alla extremt många känslor som finns. Vi kom in på vad en hyponym till ordet Stirra kunde vara, kom fram till Fyllestirra. Men, komma på en hyponym till Fyllestirra - vad kan man hitta då?
                         Champagnefyllestirra.
Som sagt. Han lät oss skratta många gånger. Vi skrattade många gånger. Och det var en lektion om sånt som är svårt att förstå, men med hjälp av ord man förstår, och med hjälp av humor - så blev det något som var relativt lätt att förstå. Flera av de Lexikaliska relationerna vi fick lära om idag var dock väldigt snarlika varandra. Troligen är det det som kommer göra det svårt. Men jag tror det går, att det kommer funka.
Dessutom tror jag att läraren gillar Bearnaisesås väldigt mycket. Han nämnde den i väldigt många exempel han hade. Tex i kombination med blod - långsökt tänker ni? Svar; JA! Det är långsökt. Oerhört långsökt.

Nu ska jag sätta mig med en uppgift som ska diskuteras på torsdag. Lite klurigt, men det borde väl gå? Det som är lite drygt är att jag & mulin är i samma grupp som henne. Hon med stort H liksom. Men det går att lösa vid ett senare tillfälle.
Imorgon är det stadskamp och gratis buffé på strömpis som gäller. Jag måste fylla i min nollningsbricka som ska hänga runt halsen. Fult. Den är stor...

Kommentarer
Postat av: Elina

Haha, nollningsbrickorna är inte snygga och kommer aldrig att bli ;)

2008-01-22 @ 19:16:30

Skriv dina ord här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0